نخستین تلویزیون هوشمند آنر با دوربین سلفی پاپ آپ ۱۹ مردادماه معرفی می‌شود

نخستین تلویزیون هوشمند آنر با دوربین سلفی پاپ آپ ۱۹ مردادماه معرفی می‌شود

نخستین تلویزیون هوشمند آنر با دوربین پاپ آپ سلفی همانند گوشی هوشمند آنر ۹X و تراشه‌ی اختصاصی Hongjun 818 هواوی ۱۹ مرداد معرفی می‌شود.

طی یک سال گذشته شاهد معرفی گوشی‌های هوشمند مختلفی با دوربین پاپ آپ سلفی به بازار هستیم. نخستین دستگاهی که به بهره‌مندی از دوربین پاپ آپ سلفی رونمایی شد، ویوو نکس بود. اما درنظر داشته باشید که رویکرد استفاده از دوربین سلفی پاپ آپ تنها مربوط به گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار بازار نمی‌شود و دستگاه‌های میان‌رده‌ای همچون اوپو ریل می ایکس و آنر ۹ ایکس نیز با همین ویژگی به بازار عرضه شده‌اند.

باوجود بهره‌مندی از دوربین پاپ آپ سلفی تاکنون تنها در گوشی‌های هوشمند معرفی شده است و حتی در تبلت‌ و لپ‌تاپ، چنین طراحی از سوی تولیدکنندگان مورد استفاده قرار نگرفته، اما به‌نظر می‌رسد آنر در تلاش است به‌زودی نخستین تلویزیون هوشمند خود را با دوربین پاپ آپ سلفی معرفی و به بازار عرضه کند.

تلویزیون هوشمند آنر

آنر در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی اعلام کرد که قصد دارد وارد بازار تولیدتلویزیون‌های هوشمند شود. انتظار می‌رود طبق اعلام هواوی، ماه آینده و در تاریخ  ۱۰ اوت برابر با ۱۹ مردادماه، شاهد معرفی مجموعه‌ای از تلویزیون‌های هوشمند از سوی چینی‌ها باشیم. هفته‌ی گذشته جورج ژائو (مینگ)، مدیرعامل آنر، اطلاعات بیشتری در مورد نخستین تلویزیون هوشمند این شرکت از جمله اطلاعاتی در مورد تراشه‌ و قابلیت‌های دستگاه جدید به‌اشتراک گذاشت.

انتظار می‌رود تلویزیون هوشمند آنر موسوم به Smart Screen با تراشه‌ی اختصاصی هواوی که با همکاری بایدو توسعه یافته است، یعنی تراشه‌ی Hongjun 818 به بازار عرضه شود. تراشه‌ی مذکور با هدف بهره‌مندی در نمایشگرهای هوشمند توسعه یافته خروجی صدا و تصویر باکیفیتی ارائه می‌دهد. همچنین تراشه‌ی Hongjun 818 از معماری هشت هسته‌ای بهره می‌برد و از نمایش تصاویر ویدئویی با کیفیت ۸K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه یا کیفیت تصاویر ویدئویی با کیفیت ۴K و نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. البته ممکن است باتوجه به مشخصات نمایشگر، کیفیت ارائه‌ی تصاویر ویدئویی متفاوت باشد. همچنین، تراشه‌ی Hongjun 818 قابلیت نمایش تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی و پشتیبانی از قابلیت‌هایی همچون  HDR، کاهش نویز، MEMC،DCI و تاریکی موضعی (local dimming) را دارد.

تلویزیون هوشمند آنر

بایدو در حوزه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نقش موثری ایفا کرده است. براساس اعلام آنر، تراشه‌ی بایدو فرمان‌های صوتی از راه دور را نیز پشتیبانی می‌کند، در نتیجه انتظار می‌رود Smart Screen آنر با دستیار هوشمند صوتی به بازار عرضه شود و بتواند بدون نیاز به ریموت کنترل و تنها با میکروفون داخلی، فرمان‌های صوتی کاربران را اجرا کند.

در حال حاضر، نام تلویزیون هوشمند جدید آنر در فهرست محصولات وب‌سایت تجارت الکترونیکی چینی JD.com ذکر شده است. همچنین در وب‌سایت مذکور به برخی مشخصات اصلی این دستگاه و قیمت ۱۴۵۳ دلاری آن نیز اشاره شده است. آخرین اطلاعات منتشرشده در مورد تلویزیون هوشمند آنر نشان می‌دهد که باید منتظر دستگاهی با دوربین پاپ آپ در قسمت بالایی نمایشگر تلویزیون باشیم. هنوز مشخص نیست چرا آنر تصمیم گرفته تلویزیون هوشمند خود را با دوربین پاپ آپ سلفی به بازار عرضه کند. ممکن است این پاپ‌آپ حسگر حرکتی باشد و برای عملکرد درست ژست‌های حرکتی یا حتی برای استفاده در اپلیکیشن‌های بازی و اپلیکیشن‌هایی که نیاز به کنترل حرکتی دارند، تعبیه شده باشد. باید تا ماه اوت صبر کنیم و ببینم واقعا آنر با چه هدفی این دوربین پاپ آپ را برای نخستین تلویزیون هوشمند خود درنظر گرفته است.

منبع ANDROIDAUTHORITY XDA-DEVELOPERS

هیوندای کنا برقی دچار آتش‌سوزی شد

هیوندای کنا برقی دچار آتش‌سوزی شد

در پی آتش‌سوزی یک نسخه‌ی تمام‌الکتریکی از کنا، هیوندای در حال بررسی علت حادثه است؛ پیش از این تسلا مدل اس و جگوار I-Pace هم دچار آتش‌سوزی شده بودند.

خودروی الکتریکی هیوندای کنا، پارک‌شده در گاراژی در مونترال کانادا منفجر شد. این انفجار روز جمعه هفته‌ی گذشته در گاراژ مالک هیوندای کنا الکتریکی رخ داد. تصاویر این صحنه نشان می‌دهد شدت انفجار به اندازه‌ای بزرگ بوده که پوشش ورودی گاراژ را به داخل خیابان پرت کرده و سوراخ بزرگی نیز در پشت بام ایجاد شده است. حتی گفته می‌شود که انفجار به خانه‌های همسایه آسیب وارد کرده است.

آتش‌نشانان مونترال تقریباً ساعت ۱ بعد از ظهر به صحنه اعزام شدند و آتش را به سرعت مهار کردند؛ مسئولان آتش‌نشانی می‌گویند که هیچ کس زخمی نشده است. طبق گفته‌ی مالک خودرو، او ابرهای تیره‌ای از دود را بعد از ظهر جمعه دید که از گاراژ خارج می‌شود و فوراً فیوز گاراژ را قطع کرد.

Hyundai Kona Electric / هیوندای کنا برقی

مالک هیوندای کنا می‌گوید که خودروی برقی هنگام انفجار در حال شارژ نبوده و حتی به دستگاه شارژ نیز وصل نشده بود. کارشناس اداره خدمات آتش‌نشانی مونترال می‌گوید احتمالا عوامل دیگری در داخل گاراژ وجود داشته‌ که به انفجار کمک کرده‌اند:

این خودرو کاملاً برقی است و هیچ چیز در اطراف آن نمی‌تواند باعث انفجار شود. ما در ارتباط نزدیکی با مالک خواهیم بود تا علت را برای پیش‌بینی موارد بعدی بفهمیم.

Hyundai Kona Electric / هیوندای کنا برقی

کادر آتش‌نشانی پس از مشخص شدن ناپایداری گاراژ، مجبور به تخریب آن شدند. هنوز دلایل انفجار و آتش‌سوزی مشخص نشده است. این نخستین بار نیست که می‌بینیم یک خودروی الکتریکی ناگهان آتش می‌گیرد. پیش از این در فروردین‌ماه یک دستگاه تسلا مدل S در چین دچار آتش‌سوزی شد، در حالی که مدتی بعد یک دستگاه جگوار I-Pace نیز در هلند هنگام پارک جلوی خانه‌ی مالک آتش گرفت.

در پی این حادثه، هیوندای درباره‌ی علت منفجر شدن کنا برقی در گاراژ مشتری کانادایی تحقیقاتی آغاز کرده است. هیوندای می‌گوید در حال بررسی علت انفجار است، اما هنوز نتیجه مشخص نیست. هیوندای در بیانیه‌ای اعلام کرد:

هیوندای موتورز در حال همکاری با مقامات و بازرسان آتش‌نشانی کانادا است تا علت اصلی این حادثه را بفهمد. مثل همیشه، ایمنی مشتریان اولویت اول ما است و ما تلاش خواهیم کرد تا علت حادثه را در اسرع وقت مشخص کنیم.

تسلا مدل اس

تسلا پیش از این ادعا کرده بود که خودروهای الکتریکی ۱۰ برابر کمتر از خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

منبع CARSCOOPS CARADVICE

هواوی باز هم سهم خود از بازار گوشی‌های هوشمند چین را افزایش داد

هواوی باز هم سهم خود از بازار گوشی‌های هوشمند چین را افزایش داد

هواوی موقعیت خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی هوشمند در چین تثبیت کرد و باز هم سهم خود را از بازار افزایش داد.

هواوی در آمار سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی، باز هم به فرمانروایی خود در بازار داخلی گوشی‌های هوشمند ادامه داد. فروش و سهم بازار این شرکت در دوره‌ی گذشته باز هم روند صعودی داشت. درواقع مشتریان چینی از این شرکت که درگیر دعواهای حقوقی با آمریکا بود، حمایت کردند.

غول چینی صنعت مخابرات از میانه‌ی ماه مه تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار داشت و به‌نوعی هیچ‌گونه فعالیتی در آن کشور انجام نمی‌داد. با وجود همه‌ی تهدید‌ها، هواوی در ‌سه‌ماهه‌ی منتهی به ژوئن سال جاری میلادی ۳۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین فروخت که رشدی ۳۱ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. آمارهای مذکور توسط شرکت تحقیقات بازار Canalys ارائه شدند.

سهم بازار هواوی در چین در فصل دوم سال ۲۰۱۹، رشدی بیش از ۱۰ درصد را تجربه کرد و به ۳۸ درصد رسید. در همان بازار، دیگر تولیدکننده‌های بزرگ گوشی هوشمند کاهش سهم بازار را تجربه کردند. شایان ذکر است چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود.

واشنگتن در ماه مه هواوی را به فهرست تحریم‌هایی به نام Entity List وارد کرد. رویکرد مذکور، شرکت چینی را از دسترسی به قطعات مهم شرکت‌های آمریکایی و نرم‌افزارهایی همچون اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل محروم کرد. به‌هرحال رخداد پیش‌آمده که در هفته‌های اخیر تاحدودی تلطیف شده است، بازار خارج از کشور را برای هواوی با تهدید مواجه کرد، اما آن‌ها تمرکز خود را روی بازار وطنی گذاشتند. مو جیا، تحلیل‌گر کانالیس ادعا می‌کند که هواوی با تمرکز روی بازاریابی آفلاین و تشویق شهروندان چین به فعالیت‌های میهن‌پرستانه، سهم خود را در بازار افزایش داد.

هواوی آمریکا

انجمن‌ها و رسانه‌هایی که خبر تحریم هواوی را در ماه‌های گذشته منتشر کردند، محل بحث و تبادل نظر و تشویق چینی‌ها به حمایت از این شرکت شدند. درواقع شبکه‌های اجتماعی چین در همه‌ی بخش‌ها، پر از کامنت‌ها و کمپین‌هایی در حمایت از هواوی شد. کیتی فوک، تحلیل‌گر بخش گوشی‌های هوشمند شرکت تحلیلی IDC می‌گوید مصرف‌کننده‌ها در پاسخ به خبر تحریم، با احساسات شدید با چینی برخورد کردند که منجر به افزایش بیش‌ از پیش سهم شرکت شد. فوک درباره‌ی حمایت مردم از هواوی می‌گوید:

محصول این شرکت هم‌اکنون شهرت و اعتبار خوبی دارد. جنگ تجاری به مردم چین این احساس را القا کرد که باید از هواوی دفاع کنند. تنها نگرانی، تأمین قطعات بود که آن هم در پایان حل شد.

افزایش فروش هواوی در فصل دوم سال در حالی رخ داد که مجموع فروش گوشی‌های هوشمند در چین کاهش قابل‌توجهی را تجربه می‌کرد. در سه‌ماهه‌ی گذشته، فروش کلی گوشی‌های هوشمند در این کشور با کاهش ۶ درصدی به ۹۷/۶ میلیون دستگاه رسید. طبق آمارهای کانالیس، سقوط اخیر نهمین کاهش پیاپی در بازار چین بود.اوپو، ویوو، شیائومی و اپل چهار تولیدکننده‌‌ی بزرگی هستند که در بازار کشور آسیایی پشت سر هواوی قرار دارند. همه‌ی آن‌ها در فصل گذشته شاهد کاهش سهم بازار و کاهش فروش بودند.

بخش پایانی آمار کانالیس می‌گوید که فروش بازار چین در فصل دوم سال، ۶۴ درصد از کل فروش هواوی را شامل می‌شود. جیا در پایان تحلیل خود می‌گوید:

قطعا بازار بین‌المللی اکنون وضعیت پر ریسکی را نشان می‌‌دهد. درحالی که هواوی در چین و با بالغ شدن اکوسیستم اندرویدی به‌خاطر کانال‌های فروش و درآمدهای نرم‌افزاری، مزیت بیشتری به‌خاطر قیمت‌های قابل رقابت دارد.

منبع REUTERS

تنسنت و کوالکام گوشی گیمینگ برپایه ۵G توسعه می‌دهند

تنسنت و کوالکام گوشی گیمینگ برپایه 5G توسعه می‌دهند

با توجه به روند صعودی آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای استفاده از فناوری ۵G، همه‌روزه شرکت‌های بیشتری در این مسیر گام برمی‌دارند.

کوالکام و تنسنت روز دوشنبه اعلام کردند روی پروژه‌هایی کار خواهند کرد که می‌تواند عملکرد بازی‌های ویدئویی این شرکت چینی روی دستگاه‌های مبتنی بر تراشه‌های کوالکام  را بهبود بخشد و نیز به پشتوانه‌ی تنسنت، نسخه‌ای از گوشی گیمینگ با قابلیت پشتیبانی از فناوری ۵G را خواهند ساخت.

کوالکام بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌‌ی تراشه‌های گوشی‌های هوشمند برای بسیاری از دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عاملاندروید است. شرکت تیسنت نیز با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۴۵۳ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای موبایلی در چین محسوب می‌شود که مالکیت شبکه‌ی اجتماعی محبوب WeChat را نیز در اختیار دارد.

در‌میان تمامی شرکت‌های تولید‌کننده‌ی بازی در جهان، تنسنت سال گذشته پس از خودداری چندماهه‌ی دولت چین در تأیید بازی‌ها، سود بسیار ناچیزی را در گزارش‌ها مالی خود به‌ثبت رساند. این شرکت در بازه‌ی زمانی بین ماه ژانویه و مارس بالاخره توانست مجوزهای لازم برای انتشار بازی Perfect World Mobole را دریافت کند.

کوالکام و تنسنت در بیانیه‌ای مشترک اظهار داشتند:

براساس توافق‌نامه‌ی جدید، بازی‌های آینده‌ی تنسنت روی گوشی‌های اندرویدی که از تراشه‌ی گیمینگ اسنپدراگون Elite کوالکام بهره می‌برند، عملکرد «بهینه‌شده‌ای» خواهند داشت.

این دو شرکت پیشتر نیز همکاری‌های مشابهی در زمینه‌ی بازی‌های موبایلی با هم داشته‌اند. اوایل این ماه تنسنت، ساخت گوشی گیمینگی را مبتنی بر تراشه‌ی کوالکام، با همکاری بخش دستگاه‌های گیمینگ شرکت ایسوس، Republic of Games آغاز کرد.

Qualcomm and Tencent

همچنین تنسنت و کوالکام قصد دارند به‌صورت مشترک گوشی گیمینگی را با قابلیت پشتیبانی از فناوری ۵G توسعه دهند. چنین همکاری می‌تواند شتاب بیشتری به برنامه‌های تنسنت برای ساخت سرویس استریم گیمینگ این شرکت دهد.

سرعت بیشتر انتقال داده در شبکه‌ی ۵G اجازه خواهد داد تا بازی‌های پیچیده‌ی بیشتری روی دستگاه‌های موبایلی استریم شود. شرکت‌های گوگل و مایکروسافت نیز که در آمریکا مستقر هستند، سرویس‌های استریم گیمینگ خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه، فرانک منگ، رئیس بخش چینی کوالکام بیان می‌کند:

گیمینگ موبایلی یکی از موارد استفاده از فناوری ۵G است که به‌زودی از مزیت‌های نسل آینده‌ی ارتباطات استفاده خواهد کرد. سرعت بالا، پهنای باند بیشتر و تأخیر بسیار پایین در انتقال داده، تجربه‌ی بی‌نظیری را از بازی‌های چند‌نفره به‌ارمغان خواهد آورد.

تنسنت در حال کار روی سرویس بک‌اند خود بر پایه‌ی رایانش ابری با نام Instant Play است که به توسعه‌دهنده‌های بازی این امکان را می‌دهد تا از آن در‌جهت استریم بازی‌ها استفاده کنند. مایکروسافت نیز خدمات مشابهی را در بخش رایانش ابری آژور ارائه می‌دهد که متعلق به این شرکت است.

تنسنت هنوز برنامه‌ی خود برای سرویس‌های استریم شرکت که قابلیت تجربه توسط مصرف‌کننده را داشته باشد، اعلام نکرده‌ است اما بسیاری از تحلیل‌گران انتظار وجود چنین برنامه‌هایی را دارند.

توافق‌نامه‌ی همکاری جدید، تنظیم عناوین بازی برای نوع خاصی از لپ‌تاپ‌ها را مد‌نظر قرار داده است. این نوع از لپ‌تاپ به‌جای فناوری وای‌فای، قابلیت پشتیبانی از فناوری ۵G را دارند و با تراشه‌های کوالکام در بازار ایالات متحده عرضه خواهند‌ شد.

منبع REUTERS

آمازون AWS مرکز داده جدیدی در خاورمیانه راه‌اندازی کرد

آمازون AWS مرکز داده جدیدی در خاورمیانه راه‌اندازی کرد

شعبه‌ی جدید آمازون AWS در خاورمیانه افتتاج شد. این مرکز داده‌ی جدید در کشور بحرین احداث شده است.

بخش خدمات رایانش ابری آمازون موسوم به AWS اعلام کرد که شعبه‌ی جدیدی در خاورمیانه افتتاح کرده است که در کشور بحرین قرار دارد. خاورمیانه یک بازار نوظهور برای ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری محسوب می‌شود و افتتاح این شعبه‌ی جدید باعث شده تا گسترش خدمات سرویس AWS آمازون همچنان ادامه داشته باشد. این خبر درحالی منتشر شده که مایکروسافت هم اواخر ماه گذشته اعلام کرد که مرکز داده‌ی جدیدی را در ابوظبی دُبی راه‌اندازی کرده است.

اندی جسی، مدیرعامل AWS سال قبل در رویداد AWS re:Invent اشاره کرد بود که خدمات این شرکت در نواحی مختلف جهان ارائه می‌شود و مسلما آمازون به‌دنبال این است که در بازارهای درحال توسعه نیز حضور داشته باشد و خدمات رایانش ابری خود را گسترش دهد.

جسی سال گذشته در رویداد مذکور گفت:

فکر می‌کنم در آمریکا، ما فعلا در مراحل اولیه‌ی گسترش ارائه‌ی خدمات تجاری و عادی هستیم. باید اشاره کنیم که خدمات ما در خارج از کشور آمریکا بین ۱۲ تا ۳۶ ماه از رقبا عقب است. مشتریان تجاری مهم زیادی وجود دارند که به‌تازگی به استفاده از خدمات رایانش ابری روی آورده‌اند.

روش ارائه‌ و گسترش خدمات به شرکت‌های واقع در ناحیه‌ی خاورمیانه درست همانند روشی است که در آمریکا، اروپا و نواحی دیگر انجام می‌شود تا شرکت‌های مختلف بتوانند به استفاده از خدمات ابری سوق پیدا کنند.

شعبه‌ی جدید AWS در خاورمیانه در سه بخش در دسترس قرار گرفته است. AWS روش آمازون در یک منقطه‌ی جغرافیایی مجزا است که حداقل یک مرکز داده در آن نگه‌داری می‌شود. هر بخش از سه بخش فوق، سیستم برق، خنک‌کننده و امنیت فیزیکی مجزایی دارد که با استفاده از شبکه‌های با نرخ تأخیر بسیار کم به یکدیگر متصل شده‌اند.

آمازون گزارش داده که این اقدام یکی از مراحل ادامه‌ی گسترش خدمات AWS است. همچنین اعلام کرده که طی چند سال آینده قصد دارد ۹ بخش جدید نیز در کشور‌های اندونزی، ایتالیا و آفریقای جنوبی راه‌اندازی کند.

منبع TECHCRUNCH

چین در صنعت ابررایانه‌ از ایالات متحده پیشی گرفته است

چین در صنعت ابررایانه‌ از ایالات متحده پیشی گرفته است

توانمندی سایبری نظامی چین با دو کشور ایالات متحده و روسیه تقریبا برابری می‌کند؛ اما در حوزه‌ی انرژی تجدیدپذیر از آن دو گذر کرده است.

براساس دومین شاخص سالانه‌ی قدرت آسیا که توسط مؤسسه‌ی لووی (Lowy Institute) منتشر می‌شود، توانمندی‌های سایبری ارتش‌های روسیه و ایالات متحده در منطقه‌ی آسیا و اقیانوس اطلس با هم در یک رده قرار دارند و چین از این نظر با فاصله‌ای ناچیز به رتبه‌ی دوم تکیه داده است.

هاروی لماهیو، پژوهشگر برتر مؤسسه لووی، هفته‌ی گذشته گفت:

طبیعتا قضاوت ما درباره‌ی توانایی‌های هر کشور درخصوص دفاع دربرابر حمله‌های سایبری و نیز اقدام به حمله و جاسوسی سایبری توسط آن‌ها با ابهامات زیادی همراه است. ما به‌سراغ گروهی منتخب از میان کارشناسان در حوزه‌ی توانمندی‌های سایبری رفتیم و از آن‌ها درباره‌ی توانمندی‌های تهاجمی و دفاعی کشورها پرسیدیم.

شاخص قدرت آسیا

کشورهای روسیه و ایالات متحده که به برترین رتبه در این روش شاخص‌بندی دست یافته‌اند، موفق شده‌اند ۱۰۰ امتیاز در این نظام رتبه‌بندی کسب کنند؛ امتیاز کشورهای دیگر به‌ این‌ ترتیب است: چین ۹۸؛ کره‌ی شمالی ۷۲؛ سنگاپور و استرالیا ۷۱؛ تایوان و ژاپن ۶۳؛ کره‌ی جنوبی و هند ۵۲.

طبق گزارش‌های پیشین خبرنگاران ZDNet، کره‌ی شمالی در اکتبر ۲۰۱۸ به‌عنوان مخرب‌ترین تهدید سایبری انتخاب شده بود. در ماه‌های اخیر نیز این (به‌اصطلاح) «پادشاهی منزوی» همچنان به حمله‌های خود به سیستم‌های کریپتوکارنسی و سایر هدف‌ های مالی ادامه داد، باج‌افزارهای مختلف ارسال کرد و حتی نرم‌افزارهای مخربی را در فضاهای مجازی توزیع کرد که اطلاعات بلوتوث‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

استرالیا سال ۲۰۱۷ به‌صورت رسمی اعلام کرده است که توانایی انجام اقدامات سایبری مخرب را دارد و سنگاپور هم از همین‌ لحاظ در رتبه‌ی برابری با استرالیا قرار گرفته است. لماهیو ضمن مرموز نامیدن سنگاپور خاطرنشان کرده است توانمندی‌های این کشور را نباید دست‌کم گرفت.

شاخص قدرت آسیا ۲۵ کشور – منطقه را براساس هشت مقیاس ارزیابی کرده است: منابع اقتصادی، توانمندی‌ های نظامی، تاب‌آوری، منابع آتی، نفوذ دیپلماتیک، روابط اقتصادی، شبکه‌های دفاعی و نفوذ فرهنگی. فناوری نیز یکی از خرده مقیاس‌هایی است که در گروه منابع اقتصادی می‌گنجد و از این‌ لحاظ، ایالات متحده کماکان مقتدرانه در صدر ایستاده و نمره‌ی کامل را در این شاخص به‌دست آورده است. چین نمره‌ی ۷۸.۵ را در این گروه کسب کرده است.

لماهیو دراین‌باره گفت:

چین روندی صعودی را آغاز کرده است؛ اما هنوز اختلاف چشمگیری بین ایالات متحده و چین وجود دارد. ژاپن [۵۵.۵] در رتبه‌ی سوم جایگاه نسبتا‌ مستحکمی دارد. پس از آن‌ها نوبت به چند بازیگر کوچک‌تر در این عرصه می‌رسد که روند صعودی را طی می‌کنند. کره‌ی جنوبی [۴۱.۷]، تایوان [۴۱.۶]، سنگاپور  [۳۹.۰] و استرالیا [۳۶.۶]. نیوزیلند با امتیاز [۲۷.۹] در رتبه‌های بعدی جا خوش کرده‌اند.

آمریکا جایزه‌ی نوبل دارد؛ چین ابررایانه

شاخص قدرت آسیا

رتبه‌بندی کشورها-مناطق براساس شاخص قدرت آسیا توسط مؤسسه‌ی لووی

روسیه و ایالات متحده از نظر قدرت سایبری نظامی با هم برابر هستند و چین با کمی فاصله دوم است

دو مورد از معیارهایی که در خرده‌مقیاس فناوری در این رتبه‌بندی درنظر گرفته شده‌اند، تعداد جوایز نوبل کسب‌شده در علومی که هر کشور تولید می‌کنند و نیز تعداد ابر رایانه‌ های پیشرفته‌ی هر کشور است. تفاوت‌های مهم بین کشورها در همین نقطه است که نمایان می‌شود. تعداد جوایز نوبل حاکی از آن است که «تاثیر میراث دانش، تاثیری ماندگار است». اما تعداد ابررایانه‌ها نشان‌دهنده‌ی رشد آتی کشور است. به‌گفته‌ی لماهیو:

ایالات متحده ازنظر تعداد جوایز نوبل در رشته‌های نوین علم همچنان سردمدار است. اما ساخت ابررایانه، فناوری بسیار جدیدتری است و به‌عنوان یک پروکسی برای طیف وسیعی از فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی عمل می‌کند که هنوز در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری قرار دارند. اینکه چین اکنون ۲۲۷ عدد از ۵۰۰ ابررایانه‌ی قدرتمند این کره‌ی خاکی را در اختیار دارد و ایالات متحده را با ۱۰۹ ابررایانه پشت سر گذاشته، موضوع خیلی جالبی است. گام‌هایی که چین در این عرصه برداشته، به‌شدت چشمگیر هستند و این همان موضوعی است که شما به‌عنوان یک بازیگر میان‌رده، به‌سختی می‌توانید بر سر آن با کشورهای بزرگ‌تر و صاحب قدرت مبارزه کنید.

معیار دیگر، سطح منابع انسانی کشورها در زمینه‌ی پژوهش و توسعه است. در این معیار هم چین با ۱،۷۱۹،۳۱۲ نفر فعال در حوزه‌ی تحقیق و توسعه در صدر ایستاده است؛ پس از آن، کشورهای ایالات متحده با ۱،۳۷۹،۹۷۷ نفر؛ ژاپن با ۶۶۵،۵۵۶ نفر؛ روسیه با ۴۲۸،۸۸۴ نفر؛ کره‌ی جنوبی با ۳۶۱،۲۹۲ نفر و هند با ۲۸۲،۹۹۴ نفر به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هزینه‌های تحقیق و توسعه به‌صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی معیار مهم دیگری است. آن‌طور که لماهیو بیان کرد، کره‌ی جنوبی در این زمینه با ۴.۲۴ درصد بالاتر از سایرین قرار گرفته است. طبق برآوردها، کره‌ی شمالی نیز با ۳.۵۰ درصد در رتبه‌ی دوم قرار دارد. درست همان زمانی‌که کره‌ی جنوبی در حال پژوهش روی ریزتراشه‌ها است، کره‌ی جنوبی هم روی جدیدترین سیستم‌های موشک بالستیک بین‌قاره‌ای کار می‌کند که هرکدام از آن‌ها کاملا متعلق به خودش است. در این‌ مورد، اندازه اهمیت دارد.

به‌عنوان مثال، هند این قابلیت را دارد که کاوشگر به سیاره‌ی مریخ و کره‌ی ماه بفرستد. مخارج تحقیق و توسعه این کشور درصورت محاسبه به‌شکل درصدی از تولید ناخالص داخلی شاید درنظر اول رقم چشمگیری نباشد، اما به‌لحاظ اقتصادی چنان قابل‌ملاحظه است که حاصل آن، تولید سرمایه‌ای قابل‌توجه، آموزش نیروی کار حرفه‌ای و تربیت دانشمندانی فرهیخته به‌تعداد زیاد است.

خرده‌مقیاس‌های فناوری شاخص مذکور نیم‌نگاهی نیز به رتبه‌های بهره‌وری سرانه در هر کشور انداخته‌اند که بیانگر میزان نیروی کار کاملا صنعتی با تحصیلات بالای دانشگاهی، حجم صادرات فناوری‌های مدرن، تعداد پرتاب ماهواره و انرژی‌های تجدیدپذیر آن‌ها است.

چین از نظر انرژی‌های تجدیدپذیر عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر کشورها داشته است و سالانه ۱،۵۰۵،۸۶۹ گیگاوات در ساعت انرژی تولید می‌کند؛ این در حالی است که ایالات متحده با تولید ۵۹۰،۵۰۲ گیگاوات انرژی در ساعت نتوانسته به رتبه‌ای بهتر از دومین جایگاه دست یابد.

لماهیو می‌گوید: «این آمار هم تاحدی بیانگر رشد زیاد اقتصاد چین است. همچنین، تصور می‌کنم کربن‌زدایی به‌عنوان اولویت استراتژیک این کشور، تنها یک برنامه‌ی خیرخواهانه‌ی صلح‌طلبانه از جانب چینی‌ها در واکنش به تغییرات آب‌وهوایی کره‌ی زمین نیست. بلکه چینی‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که وابستگی‌ها آن‌ها به سوخت‌های فسیلی بسیار زیاد است. چین سوخت‌های فسیلی خود را از خارج تأمین می‌کند و از نظر استراتژیک، از آسیب‌پذیری زیادی در مسیرهای ترانزیت سوخت برخوردار هستند. چینی‌ها این آسیب‌پذیری را تاحدی می‌توانند ازطریق تحکیم رابطه‌ی خود با روس‌ها جبران کنند؛ اما در عین‌ حال توجه خود را به‌صورت فزاینده معطوف خودکفایی در منابع انرژی استخراجی خود کرده‌اند و این منبع انرژی، چیزی نیست جز انرژی‌های تجدیدپذیر.»

منبع ZDNET

الکامپ ۱۳۹۸ از دیدگاه تحریریه زومیت

الکامپ ۱۳۹۸ از دیدگاه تحریریه زومیت

با اتمام بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ، به‌سراغ تحریریه‌ی زومیت رفتیم که در الکامپ ۹۸ حاضر بودند تا نظرشان را در رابطه با مهم‌ترین رویداد فناوری امسال بدانیم.

بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ تیرماه برگزار شد. در نمایشگاه الکامپ امسال کسب و کارهای گوناگون حضور داشتند. با وجود تحریم‌ها و فشار اقتصادی که بسیاری از کسب و کارها را با مشکل جدی مواجه کرده، نزدیک به ۵۳۰ استارتاپ در بخش الکام استارز حضور داشتند که اتفاقی مبارک است. استقبال مردم از این نمایشگاه نیز با وجود گرمای هوا و دمای بیش از ۴۰ درجه پرشور بود و تا آخرین لحظات نمایشگاه، جمعیت زیادی در سالن‌های نمایشگاه حضور داشتند.

زومیت، پرمخاطب‌ترین رسانه‌ی فناوری کشور، نمایشگاه فناوری امسال حضور داشت تا علاوه‌بر پوشش الکامپ ۲۵، به‌طور مستقیم با شما کاربران عزیز در ارتباط باشد و از نظرات شما عزیزان آگاه شود. اکنون پس از گذشت نزدیک به یک هفته از اتمام نمایشگاه و فروکش کردن تب و تاب الکامپ ۲۵ به سراغ اعضای تحریریه حاضر در این رویداد رفتیم تا از نظر آنان در رابطه با مهم‌ترین رویداد فناوری سال آگاه شویم.

مهدی زارع

تحریریه الکامپ ۲۵

الکامپ ۱۳۹۸ با همه‌ی اخبار و حواشی به پایان رسید. الکامپی که از هرسال استارتاپی‌تر بود و خلوت شدن سالن‌های سنتی، بیش از همیشه در آن به چشم می‌خورد.

امسال گروه‌های جوان سهم عمده‌ای از سالن‌ها و بالطبع توجه شرکت‌کننده‌ها را به خود اختصاص داده بودند. گروه‌هایی که حتی وزیر ارتباطات را نیز به بازدید بیشتر از سالن‌های خود تشویق کردند. امسال، الکامپ یک سال جوان‌تر شد. با وجود زیبایی و شور و شوق جوانی الکامپ ۹۸ و الکام استارز، یک نکته بیش از همه من را نگران کرد. در گوشه‌گوشه‌ی سالن‌های شلوغ امسال، شرکت‌های متعددی دیده می‌شدند که با نام استارتاپ یا شرکت نوپا، گویی هدفی جز نمایش حضور و تبدیل شدن به ویترینی برای استارتاپی نشان دادن فضای کشور نداشتند. آن‌هایی که تنها راهی برای دریافت کمک‌هزینه از سازمان‌های دولتی بودند و برنامه، هدف و حتی شور و شوق پیشرفت را نشان نمی‌دادند. به‌هرحال چنین بازیگرانی شاید در اکوسیستم کشورهای دیگر هم دیده شوند، اما آنچه که ماندگار خواهد شد، تلاش، پشتکار، مقاومت و پیشرفت همان گروه‌های جوانی است که آینده‌ی بزرگی برای ایران را در سر می‌پرورانند.

جلیل علیزاده

اختتامیه الکام پیچ

برای من که بیشتر نویسنده مقالات علمی هستم، حضور در الکامپ جذابیت خاصی داشت. الکام استارز مهم‌ترین اتفاق الکامپ امسال بود. از نظر من اگر الکام استارز را از نمایشگاه امسال بگیریم، این رویداد به‌جز چند مکان تفریحی ایجادشده توسط شرکت‌های مختلف و کمپین‌های تبلیغاتی هیچ‌حرفی برای گفتن نداشت. عدم حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ همچنان در ذوق می‌زند، گرچه با توجه به شرایط کشور، انتظار حضور فعال شرکت‌های خارجی کمی دور از انتظار است.

در نهایت الکام پیچ را نقطه‌ی عطف الکامپ امسال می‌دانم. از نظر من این رویداد مورد بی‌مهری رسانه‌ها و حتی مسئولان قرار گرفت، اما هیچ‌کدام از این دلایل از جذابیت این رقابت چهار روزه نکاست! درطول چهار روز شاهد ارائه‌ی بیش از ۵۰ استارتاپ بودیم. گرچه برخی از تیم‌ها مشکلات ساختاری داشتند، اما به جرات می‌توان گفت استارتاپ‌هایی وجود داشتند که من را تکان دادند و از صمیم قلب به موفقیت‌شان امیدوار هستم.

از طرفی در حاشیه‌های الکامپ، تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که امیدوارکننده‌ هستند. امسال برای همه سخت بود، برای استارتاپ‌ها به یقین سخت‌تر! امیدواریم مسئولان و نهادهای مسئول از این گل‌های ظریف و نوشکفته مراقبت بیشتری به عمل آورند، چرا که اگر گل جوانمان پژمرده شود، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا گلی دیگر سر از خاک بیرون آورد!

محمدرضا اشتری

تنوع برندها و خدمات در نمایشگاه الکامپ امسال، بیش از سال‌های قبل به نظر می‌رسید. از نگاه من به‌عنوان نویسنده‌ی مقالات خودرو، حضور چند شرکت مرتبط با صنعت لوازم یدکی و قطعه‌سازی که در تلاش برای داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز خودروسازان بودند، جذابیت داشت.

حسین جعفری

تحریریه الکامپ ۲۵

پس از تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورمان در سال‌های گذشته، شاهد خروج تدریجی نام‌های بزرگی از بازار و بالطبع نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور بودیم. این موضوع در وهله‌ی اول به وجهه‌ و جذابیت الکامپ ضربه‌ی قابل توجهی زد. اما در ادامه و طی سال‌های اخیر شاهد رشد و شکل‌گیری استارتاپ‌های داخلی برای تأمین نیازهای داخلی کشور بودیم. حضور پررنگ نام‌هایی مانند ابر آروان، کیلید، اسنپ و نشان در غرفه‌های بزرگ و جذاب که سال‌های گذشته در غرفه‌ای کوچک و سالنی دورافتاده کسب‌و‌کار خود را آغاز کرده بودند، دلیلی است بر صحت ادعای رشد اکوسیستم استارتاپی کشور. امیدواریم در آینده نیز شاهد رشد و حضور نام‌های جدید و توانمندی در حوزه‌ی فناوری کشور باشیم.

امیرعباس کهربا

تحریریه الکامپ ۲۵

آنچه من در الکامپ امسال شاهد بودم، حضور پرشور و شوق مدیران جوان و استارتاپ‌هایی بود که بعضی از آن‌ها ایده‌های برنده‌ای داشتند. واقعیت این است که قرار نیست همیشه تمام ایده‌ها به نحو احسن اجرایی شوند و به بار بنشینند، کما اینکه بسیاری از استارتاپ‌هایی که سال‌های گذشته متولد شدند رفته رفته ناپدید شدند. قرار این است که ذائقه‌ی جوان ایرانی از مصرف‌کننده‌ی صرف بودن به تولیدکننده شدن سوق پیدا کند و کشور گاهی با ایده‌های بکر و گاهی با تقلید از ایده‌های برتر موجود، به بالندگی و خودکفایی برسد.

از شور و شوق صاحبان غرفه‌ها که بگذریم، اشتیاق بازدیدکنندگانی که در گرمای شدید هوا خود را به محل برگزاری رسانده بودند، جالب توجه بود. شخصا، بازدیدکنندگان امسال را عموما از قشر دانشجو دیدم. در کنار این جوانان دانشجو، افراد سالخورده‌تری نیز بودند که از کنجکاوری‌ها و پرسش‌های موشکافانه‌ی آن‌ها مشخص بود آماده‌ی سرمایه‌گذاری روی ایده‌های برنده هستند.

از حق نگذریم، الکامپ امسال، یک تفاوت بزرگ داشت و آن حضور پرشور زومیت در آن بود. حس زیبای هم‌کلام شدن با مخاطبانی که شما را با کارهای‌تان به خاطر می‌آورند و تحسین شدن‌ها و نقد شنیدن‌ها، همه از تجربیات ناب من در الکامپ ۹۸ بود.

حمید ملکی

سال‌‌ها از آخرین حضور شرکت‌های نمایندگان شرکت‌های سخت‌افزاری در الکامپ می‌گذرد و جای خالی آن‌ها همچنان در الکامپ بیست‌وپنجم حس می‌شد. اما حضور استارتاپ‌ها، هر چند با نوآوری پایین، شور و هیجان خاصی به سالن‌ها داده بود به طوری که سایه‌ی الکام استارز به نوعی بر سر بخش‌های دیگر الکامپ سنگینی می‌کرد. الکامپ فرسنگ‌ها با نمایشگاه‌های جهانی فاصله دارد، اما هر فرصتی را برای گردهم آمدن حتی بخش کوچکی از شرکت‌های فناوری محور کشور باید قدر دانست.

شخصا به‌عنوان یک همراه قدیمی الکامپ کیفیت اجرایی الکامپ سال ۹۸ را نسبت به چند سال اخیر بهتر دیدم، اما جای خالی شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری را هیچ چیز برای من پر نکرد. اجرای خوب یک فیلم‌نامه‌ی بد هیچ‌وقت به اثر درخوری نمی‌انجامد!

مسعود توکلی

تحریریه الکامپ ۲۵

به‌لطف داشتن غرفه و حضور مستقیم در الکامپ امسال، فرصت مغتنمی پیش آمد تا اعضای خانواده‌ی زومیت هر روز و به‌صورت تمام‌وقت در این رویداد شرکت کنند. این موضوع باعث شد تا علاوه‌بر آشنایی با دیگر غرفه‌داران و شرکت‌کننده‌ها، بتوانیم ارتباط نزدیک‌تری با بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز داشته باشیم.

در جریان تهیه‌ی گزارش از غرفه‌ها و استارتاپ‌های فعال در سالن الکام استارز (سالن ۸ و ۹) این فرصت را داشتم تا نظر شخصی بازدیدکنندگان از این سالن (که شاید جذاب‌ترین بخش الکامپ برای مخاطبان بخش فناوری زومیت باشد) را جویا شوم. از آنجایی‌ که پرسش‌ و پاسخ بدون حضور دوربین و میکروفن بود و بسیاری از افراد به من به‌ چشم «یکی دیگر از بازدیدکنندگان» نگاه می‌کردند، حدس می‌زنم پاسخ‌ها نیز بسیار صادقانه‌تر از مصاحبه‌های رسمی بودند.

آن‌گونه که از پاسخ‌ها برمی‌آمد، متأسفانه بیشتر بازدیدگنندگان از فضای استارتاپی نمایشگاه ناراضی بودند و بسیاری از ایده‌ها را تقلید سطحی از استارتاپ‌های خارجی یا در بهترین حالت، ایده‌ای تکراری، خام یا غیرخلاقانه می‌دیدند. اگرچه شخصا باور دارم برای اینکه ایده‌ای «ناب، بکر، خلاقانه و کاربردی» لقب بگیرد، حتما لازم نیست با پیشرفته‌ترین سطوح فناوری آمیخته باشد، اما برخی استارتاپ‌های حاضر در نمایشگاه به‌قدری با فناوری بیگانه بودند که ایده‌شان بدون بهره‌گرفتن از اپلیکیشن، تلفن هوشمند یا حتی اینترنت، تنها با استفاده از یک شماره تلفن نیز عملی بود. متأسفانه حضور پررنگ و پرتعداد چنین استارتاپ‌هایی در الکامپ امسال باعث شده‌ بود ایده‌های بکر و خلاقانه در سایه قرار بگیرند و کمتر دیده شوند و همین موضوع به نارضایتی بیشتر بازدیدکنندگان منجر شده بود.

مهرداد عیسی‌لو

الکامپ امسال برخلاف آنچه شرایط اقتصادی و مشکلات تحریمی در ذهنمان متصور می‌ساختند، به‌لحاظ فضای در دسترس برای شرکت‌ها و البته استقبال بازدیدکنندگان، بهبود چشمگیری نسبت به گذشته داشت؛ اما غیبت نام‌های بزرگ خارجی و صِرف حضور بسیار کمرنگ چند کشور باعث می‌شد تا الکامپ ۲۵ به‌جای رویدادی «بین‌المللی»، صرفا بستری برای عرض‌اندام شرکت‌ها و استارتاپ‌های بومی باشد.

منبع زومیت

اپل گزارش مالی فصل سوم ۲۰۱۹ را منتشر کرد

اپل گزارش مالی فصل سوم ۲۰۱۹ را منتشر کرد

اپل با فروش موفق اپل واچ و درآمد حاصل از ارائه‌ی سرویس‌ها در فصل سوم ۲۰۱۹، فصل خوب مالی را نسبت به مدت مشابه سال قبل پشت سر گذاشت.

گزارش مالی فصل سوم ۲۰۱۹  اپل حاکی از رشد یک درصدی درآمد کوپرتینویی‌ها در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل است. درآمد سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری اپل، ۵۳.۸ میلیارد دلار گزارش شده است. با این حساب، کوپرتینویی‌ها موفق‌ترین فصل مالی را نسبت به فصل‌های قبل تجربه کرده‌اند.

یکی از عوامل موفقیت اپل در این فصل به درآمد خوب حاصل از سرویس‌های کوپرتینویی‌ها و همچنین فروش گجت‌‌های پوشیدنی مربوط می‌شود.

اپل

فروش کلی اپل در فصل سوم ۲۰۱۸ حدود ۲۴.۵ میلیارد دلار گزارش شده بود. اما براساس گزارش اخیر، فروش کلی اپل در فصل سوم ۲۰۱۹ به ۲۵.۱ میلیارد دلار در بازار ایالات متحده افزایش یافته است. البته گفتنی است که فروش کلی اپل در این فصل و در بازار چین نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش رو‌به‌رو بوده و از ۹.۶ میلیارد دلار در فصل سوم ۲۰۱۸ به ۹.۲ میلیارد دلار در فصل سوم ۲۰۱۹ کاهش یافته است. همچنین درآمد کلی اپل در بازارهای اروپا از ۱۲.۱ میلیارد دلار درسه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ به ۱۱.۹ میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ کاهش یافته است. درآمد اپل در ژاپن با رشد ۹.۵ درصدی سالیانه‌ به ۴.۱ میلیلارد دلار و کل منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه با رشد درآمد سالیانه‌ی ۹.۵ درصد به درآمد کلی ۳.۶ میلیارد دلار در این فصل دست یافته است.

طبق گزارش مالی اخیر اپل، درآمد حاصل از فروش گوشی‌های آیفون با کاهش ۱۳.۱ درصدی سالیانه به ۲۵.۹۸۶ میلیارد دلار رسیده که قابل مقایسه با درآمد ۲۹.۴۷ میلیارد دلاری کوپرتینویی‌ها در مدت مشابه سال قبل است. بیشترین رشد فروش سالیانه‌ در این فصل به گجت‌های پوشیدنی و سرویس‌های اپل مربوط می‌شود. گجت‌های پوشیدنی همچون اپل واچ، محصولاتی همچون هوم پاد و البته لوازم جانبی اپل فروش خوبی را برای این شرکت رقم زده‌اند.

کوپرتینویی‌ها فصل بعدی، آیفون ۱۱ و احتمالا مک‌بوک ۱۶ اینچی را که شایعه‌های مختلفی پیرامون آن منتشر شده است، معرفی می‌کنند. باتوجه به اینکه معاملات مبتنی بر Apple Pay در بازار آمریکا رو به افزایش است، انتظار می‌رود کارت اعتباری Apple Card به‌زودی در ایالات متحده معرفی شود. بی‌شک با معرفی کارت اعتباری اپل، تعداد مبادلاتی که از طریق اپل‌پی انجام می‌شود، افزایش خواهد یافت. تیم کوک، مدیرعامل اپل در جریان ارائه‌ی گزارش مالی فصل سوم ۲۰۱۹ اعلام کرد که ماه آینده کارت اعتباری اپل جهت استفاده‌ی کاربران آمریکایی به بازار عرضه خواهد شد.

تیم کوک در جریان ارائه‌ی گزارش مالی در مورد خرید بخش تولید مودم گوشی‌های هوشمند اینتل به ارزش یک میلیارد دلار نیز صحبت کرد. تیم کوک معتقد است تصاحب بخش تولید مودم اینتل یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای کوپرتینویی‌‌ها در طی سال‌های اخیر بوده است و با این معامله اپل می‌‌تواند ۲۲۰۰ کارمند اینتل در بخش تولید مودم را دراختیار داشته باشد.

منبع GSMARENA

آیا سرعت نوآوری سونی به صنعت عکاسی آسیب می‌زند؟

آیا سرعت نوآوری سونی به صنعت عکاسی آسیب می‌زند؟

کلمه‌ی نوآوری در ذهن انسان مفاهیمی چون پیشرفت را برمی‌انگیزد؛ اما با حجم عظیم پیشرفت در دنیای تکنولوژی، شاید گاهی نتوانیم مفاهیم ساده‌ای چون نوآوری و رقابت را پیش‌بینی کنیم.

در پنج سال اخیر، سونی بیشترین سهم را در پیشرفت صنعت عکاسی داشته است؛ اما سرعت فوق‌العاده‌ی این پیشرفت باعث شده  فشار زیادی به صنعت عکاسی وارد شود؛ چراکه این صنعت توانایی همگام‌شدن با این حجم از پیشرفت را ندارد و اثرهای این سرعت چشمگیر کم‌کم خود را نشان می‌دهند.

در اوایل همین هفته، سونی دوربین a7 دیگری روانه‌ی بازار کرد. این ششمین دوربین از نسل a7R و دهمین دوربین فول‌فریم (Full-Frame) و بدون آینه (Mirrorless) است که در کمتر از ۶ سال وارد بازار شده و در همین بازه‌ی زمانی، سونی هفت دوربین با لنزهای APS-C E-Mount به فهرست دوربین‌های خود اضافه کرده است. این شرکت لنزهای G master، مجموعه‌ی گران‌قیمت‌ترین لنزهای سونی را نیز رونمایی کرد و حالا هم با سری دوربین‌های RX بر دنیای دوربین‌های کامپکت حکم‌فرمایی می‌کند. البته، شاید این شرکت دوربین‌های a7000 و a7S III را هم به کارنامه‌ی خود اضافه کند که شایعات فراوانی درباره‌ی عرضه‌ی این دوربین‌ها مطرح شده و ممکن است تا پایان امسال وارد بازار شوند.

sony alpha

سونی به پشتوانه‌ی بخش تحقیقات و توسعه‌ درزمینه‌ی حسگرهای تصویر و نیز با اتکا به توانایی مالی درخورتوجه‌اش توانسته است فعالیت بیشتری کند و نوآوری‌های زیادی انجام دهد و سهم بیشتری از بازار را ازآنِ خود کند. همین امر سونی را قادر ساخت شرکت‌های کنون و نیکون را به‌سمت ساخت دوربین‌های فول‌فریم و بدون آینه هدایت کند و انقلابی در فناوری‌هایی چون Eye Autofocus به‌وجود آورد. همچنین، سونی با ساخت دوربینSony a9 که توانایی ثبت تصاویر با سرعت ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد، عکاسی در وزرش را متحول کرد و تعداد زیادی از یوتیوبرها را مجذوب دوربین‌های  a7s II و a7 III کرد.

در یک کلام، اکنون شرکت سونی دنیای عکاسی را در چنگ خود دارد.

سونی هرساله لوازم الکترونیکی خود را به‌روز و با همین رویکرد به دنیای عکاسی هم نگاه می‌کند؛ ازاین‌رو، هرساله با مدل‌های جدیدی از لوازم الکترونیکی مصرفی این شرکت روبه‌رو می‌شویم. همین امر درباره‌ی دوربین‌های سونی هم مشهود است. این‌ کار فقط برای دوربین‌های کامپکت مرسوم بود، البته تا قبل از مرگ ناگوار این دوربین‌ها به‌دست گوشی‌های هوشمند.

شایان ذکر است از سال ۲۰۱۳ و پس از رونمایی دوربین‌های a7 و a7R، سونی تقریبا هرساله دوربین‌های جدید فول‌فریم و بدون آینه ساخته است. بااین‌حال، هرچند نوآوری‌های شرکت سونی به‌نفع صنعت عکاسی است و در نبود سونی ممکن بود این صنعت چیزی نباشد که اکنون از آن سراغ داریم، همواره کمبود درزمینه‌ی تحقیق و توسعه به صنعت عکاسی صدمه می‌زند.

sony

سونی به‌عنوان برند دارای استودیوی فیلم‌سازی، آهنگ‌سازی، چندین بخش برای تولید لوازم الکترونیکی مصرفی و یک بخش تولید حسگر و درنهایت بخش تولید دوربین‌های دیجیتال، توان مالی چشمگیری دارد و می‌تواند هزینه‌های زیادی صرف کند، حتی بیشتر از همتایانش در عرصه‌ی دوربین‌های دیجیتال نظیر فوجی‌فیلم، لایکا، نیکون و حتی کنون. پس، نتیجه می‌گیریم نوآوری سونی مفید بوده و به ایجاد رقابتی سالم منجر شده است و این رقابت به‌نوبه‌ی خود باعث ایجاد محیطی برای نوآوری می‌شود و چرخه‌ی سالمی به‌راه می‌اندازد که نتیجه‌ی آن پیشرفت است.

اگر برندهایی با پیشینه‌ی درخشان در تولید دوربین‌های عکاسی نتوانند با سونی رقابت کنند، منتظر چه پیامدهایی باید باشیم؟ هرساله مصرف‌کنندگان انتظار دارند دوربین‌ها و لنزهای باکیفیت‌تر و سریع‌تر وارد بازار شوند. این موضوع باعث می‌شود در محیطی با رقابت بسیار سنگین، شرکت‌ها و برندهای بنام مجبور شوند محصولاتی تولید کنند که کیفیت درخورتوجهی ندارند.

  • تولید محصولات بی‌کیفیت و روانه‌ی آن‌ها به بازار
  • کاهش قیمت‌ها با کاهش هزینه‌هایی که صرف کیفیت محصول و ویژگی‌های جدید آن می‌شود برای جذب مشتری بیشتر
  • اتکا به محصولات گران‌قیمت و لوکس به‌دلیل سوددهی بیشتر

هر شرکت با روش خود به این کشمکش واکنش نشان می‌دهد. کنون از همین حالا اعلام کرده است هزینه‌ی کمتری برای بخش مشتریان خواهد کرد و فوجی‌فیلم هم دوربین‌های مدیوم‌فرمت یا قطع‌متوسط تولید می‌کند؛ اما محصولات Instax این شرکت همواره باکیفیت عرضه خواهند شد. لایکا هم نیروهای خود را تعدیل و با سازندگان گوشی‌های هوشمند همکاری خواهد کرد. شایان ذکر است نیکون نیز با گزارشی حاکی از کاهش ۱۸ درصدی درآمد این شرکت در هر سال، تخفیف فراوانی به دوربین‌های Z6 و Z7 اختصاص داد.

البته، این شرکت‌ها چیزی دارند که سونی از آن بی‌بهره است: پیشینه‌‌ی طولانی در دنیای عکاسی. همین امر سبب می‌شود درک این شرکت‌ها از عکاسی با سونی متفاوت باشد و ممکن است سونی درنهایت، شرکت‌هایی را از دور رقابت خارج کند که پیشینه‌ای درخشان در دنیای عکاسی دارند؛ زیرا در تولید لوازم الکترونیکی مصرفی پیش‌گام است و بازار را بسیار بهتر از شرکت‌های قدیمی تولیدکننده‌ی دوربین‌ها می‌شناسد.

حالا سونی با هجمه‌ای از انتقادات در دنیای عکاسی روبه‌رو است. دانش کم این شرکت درباره‌ی رنگ‌ها و مشکلاتی در ارگونومی طراحی و ساخت و بخش منو محصولات، ارائه‌ی خدمات پس از فروش ضعیف برای عکاسان حرفه‌ای (براساس رأی مشتریان)، همگی نشان می‌دهند سونی پیش از آنکه سازنده‌ی دوربین‌های عکاسی باشد، تولیدکننده‌ی لوازم الکترونیکی است و همین دلیلی است بر اینکه گاهی سونی به جزئیاتی درباره‌ی دوربین‌ها اشاره نمی‌کند و پس از چندین‌بار تولید مکرر یک محصول، به اشکالات آن پی می‌برد و آن‌ها را اصلاح می‌کند.

شکی نیست سونی بهتر از نیکون و کنون و هر شرکت‌ قدیمی دیگر درزمینه‌ی دوربین‌های عکاسی، با دنیای فناوری آشنا است و می‌داند مشتریان از چه محصولاتی استقبال می‌کنند. این شرکت بازار را می‌شناسد و البته با پیشرفت چشمگیرش، حتی حسگر نیز می‌سازد و در این زمینه هم دانش کافی دارد؛ اما با دنیای عکس و عکاسان آشنا نیست. بنابراین، سونی توانسته‌ است دوربین‌های قدرتمندی تولید کند و به‌سرعت سهم زیادی از بازار را ازآنِ خود کند؛ اما این دوربین‌های قدرتمند گاهی انتظارات عکاسان را برآورده نمی‌کنند.

رقابت و نوآوری خوب است؛ اما محصولات آلفای سونی با تحت فشار قراردادن کنون و نیکون، آن‌ها را به کاهش هزینه‌ها و نهایتا کاهش تمرکز روی ساخت دوربین‌ها و لنزها مجبور خواهد کرد. در چنین وضعیتی، سونی از منبع تولید نوآوری و رقابت به تنها انتخاب برای علاقمندان به دنیای عکاسی تبدیل خواهد شد.

منبع: PETAPIXEL

اپل از یک به‌روزرسانی اساسی نرم‌افزاری برای اسپیکر هوشمند هوم پاد رونمایی کرد

اپل از یک به‌روزرسانی اساسی نرم‌افزاری برای اسپیکر هوشمند هوم پاد رونمایی کرد

هرچند نسل دوم اسپیکر هوم‌پاد امشب در رویداد رونمایی از آیفون ۲۰۱۸، معرفی نشد؛ اما اپل وعده‌ی یک به‌روزرسانی اساسی را برای این دستگاه داد. در ادامه با زومیت همراه باشید.

بسیاری انتظار داشتند که اپل امشب در سالن گردهمایی استیو جابز از محصولات سخت‌افزاری متعدد و جدیدی رونمایی کند؛ اما کوپرتینونشین‌ها به‌جز سه مدل ارتقاءیافته از آیفون با فناوری فیس آیدی و نسل چهارم و به‌شدت بهبودیافته‌ی اپل واچ، معرفی دیگر محصولات خود همچون نسل جدید آیپد پرو را به تاریخی دیگر موکول کردند. علاوه‌بر این، اپل نسل دوم هوم‌پاد را نیز معرفی نکرد؛ با وجود این از طرفداران اسپیکر هوشمند خود غافل نشد و اعلام کرد که به‌زودی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری اساسی برای این گجت صوتی مبتنی بر سیری منتشر خواهد شد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد که شایعه‌ی عرضه‌ی هوم‌پاد ۲ در پاییز امسال منتفی می‌شود.

تا این لحظه، بزرگترین ویژگی تازه‌ی هوم‌پاد ۳۴۹ دلاری که در آینده‌ی نزدیک آن را دریافت خواهد کرد، قابلیتی است که خانواده‌ی گوگل هوم و آمازون اکواز مدتی پیش قادر به ارائه‌ی آن هستند. این ویژگی، تماس‌های تلفنی نام دارد. کاربر اکنون می‌تواند به‌سادگی از سیری بخواهد تا از بین مخاطبانش با شخصی تماس بگیرد یا با کیفیت صدای شفاف و بدون استفاده از دستان خود، شماره‌ی تلفن به‌خصوصی را برای او بخواند.

توانایی تعیین تایمرهای مختلف نیز قابلیتی است که از چندی پیش انتظار ارائه‌ی آن می‌رفت. کاربران همچنین از این پس می‌توانند با ویژگی «جستجو از طریق متن ترانه» و خواندن تکه‌ای از متن آهنگ مورد نظر خود از سیری بخواهند تا آن قطعه را پیدا و پخش کند. علاوه‌بر این، سیری اکنون قادر به تکلم صریح به زبان اسپانیایی برای کاربران در ایالات متحده، اسپانیا، مکزیک و همچنین فرانسه‌زبانان کانادایی است. میانبرهای مشابه سیری که روی آیفون و آیپد پیشنهاد می‌شوند، اکنون در هوم‌پاد نیز قابل دسترسی هستند و به‌عنوان آخرین ویژگی، قابلیت‌های یافتن گوشی به اسپیکر هوشمند اپل افزوده شده است و کاربر می‌تواند گوشی گم‌شده یا مخفی‌شده‌ی خود را به‌راحتی از طریق آن پیدا کند.

در مجموع، همچنان به‌نظر می‌رسد که هوم‌پاد به‌عنوان تمرکز فرعی اپل محسوب می‌شود و این شرکت هنوز عرصه‌ی اسپیکرهای هوشمند را چندان جدی نگرفته است.. اپل تاریخ دقیق انتشار به‌روزرسانی‌های یادشده را اعلام نکرد؛ اما احتمال می‌رود که دسترسی به آن‌ها همزمان با انتشار iOS 12 در هفته‌ی آینده (دوشنبه ۲۶ شهریور) امکان‌پذیر شود.